16.10.2013

Chleb żytni dyniowy na zakwasie

Pumpkin Rye Sourdough Bread




Stęskniłam się za chlebami żytnimi. Latem lepiej smakują puszyste bochenki pszenne z oliwą i sałatkami, a od jesieni można już piec chleby żytnie, które mają cięższy miękisz i świetnie pasują do domowego smalczyku lub pasztetu.
A jak jesień i październik to dynie. Kolorowe dynie, w których słonecznym miąższu zamieszkało ciepło i słodycz lata.




Chleb żytni z dodatkiem dyni udał się lepiej niż przypuszczałam. Za przepis wyjściowy posłużył mi mój Chleb pytlowy. Postanowiłam wzmocnić strukturę ciasta dodatkiem silnej maki pszennej. Spodziewałam się, że przecier z dyni może je osłabić.
Przecier dyniowy obciąża nieco ciasto, ale dodaje mu dodatkowej wilgoci i pięknego koloru. Smak dyni jest bardzo słabo wyczuwalny. Cukier w niej zawarty zawarty jest dodatkową pożywką dla zakwasu. Chleb szybko rośnie,
Aby wykonać przecier z dyni, pokroiłam ją na małe kawałki i rozgotowałam w minimalnej ilości wody. Jeszcze korzystniej byłoby dynię uparować lub upiec w piekarniku. Od gęstości przecieru zależy ilość wody, jaką dodamy do ciasta chlebowego. Myślę, że nie powinno być jej więcej niż 200-230 ml.




Chleb żytni z dynią

zaczyn
50 g aktywnego zakwasu żytniego
250 g jasnej mąki żytniej 720
250 g wody

Składniki mieszamy i zostawiamy na 8-12 godzin

ciasto chlebowe
cały zaczyn
150-200 g wody (zależy od gęstości przecieru dyniowego)
150 g bardzo gęstego przecieru dyniowego
100 g wysokobiałkowej mąki pszennej (dałam Manitobę)
250 g jasnej mąki żytniej 720
40 g pokruszonych pestek dyni
1,5 łyżeczki soli

Zaczyn robię zwykle w misce, w której potem wyrabiam ciasto na chleb. 
Do miski z wyrośniętym zaczynem dodajemy wodę i przecier dyniowy. Dokładnie mieszamy. Powinno powstać gęste, ale lejące się ciasto. Do tego dodajemy mąkę pszenną i dokładnie mieszamy łyżką, aż powstanie gładkie ciasto i jeszcze 1 minutę. Do tego dodajemy mąkę żytnią i mieszamy ponownie ciasto łyżką ale już tylko tyle czasu, aby składniki się połączyły i powstało jednorodne ciasto, nie dłużej.
Pozostawiamy na 15 minut, a po tym czasie przekładamy ciasto łopatką do wyłożonej papierem do pieczenia foremki 30 x 11 cm. Powierzchnię wyrównujemy mokrą ręką, i posypujemy pestkami dyni. Pozostawiamy w ciepłym miejscu, na przykład w piekarniku z włączoną żarówką na 1,5 godziny. Ciasto powinno dorosnąć do brzegów formy.
Pieczemy w piekarniku nagrzanym do 230 stopni przez 20 minut i następnie w 210 stopniach jeszcze 10-15 minut.







Chleb został skomponowany i upieczony z okazji



World Bread Day 2013 - 8th edition! Bake loaf of bread on October 16 and blog about it!





31 komentarzy:

  1. Wislo- piękny, dyniowy chleb...na dodatek żytni...też ostatnio w takich gustuję ;) Na tle kory bardzo dobrze się prezentuje....dziurki wyszły Ci jak marzenie. Mój chleb żytni zrobiony o 5 rano wyrasta ;) tez celebruję to święto. Miłego dnia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Małgosiu, jak tak rano nie trafiłabym do kuchni, a co dopiero maką do miski. Ciekawa jestem który żytni pieczesz i jak wyszedł.

      Usuń
  2. mój dzisiejszy się właśnie piecze :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja tam z chlebów żytnie lubię najbardziej , a taki z dynią z takimi równymi dziureczkami to dopiero jest rarytas nad rarytasy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Margot, żytnie chleby są najlepsze, a do tego nie ma z nimi żadnego zachodu. Tylko zakwas musi być aktywny, a reszta to już jedną ręką w jeden wieczór :)

      Usuń
  4. Odpowiedzi
    1. Dziekuję. Kolor trochę przygaszony mąką żytnią, jesienny :)

      Usuń
  5. Wisło, jaki apetyczny chleb. Ma piękny kolor i śliczne dziurki. Tylko jeść. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest tez bardzo dobry. Wilgotny w środku. Pewnie będzie długo świeży.

      Usuń
  6. Ma tak piękny kolor, że jedną kromką na pewno bym się nie zadowoliła :-) A skórka? Szkoda, że powąchać nie można....
    Wisło, straszenie denerwujące u Ciebie to wpisywanie słów przy komanterzach - że niby nie jestem automatem. Nie myslałaś, żeby skasować?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu, dziękuję. Powąchać ciągle jeszcze można :) Zapraszam.
      Dobra, likwiduję ten postrach automatów. Mnie też to wkurza, jak piszę komentarze u innych. Zobaczymy, co się będzie działo :)

      Usuń
  7. To upiełyśmy obie z dynią!
    Fanatstycznie.
    Tylko Twój ma chyba więcej dyni,bo taki żółty.
    Niech chelb nas łączy!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tez mnie to zaskoczyło/ucieszyło :)
      Dynię na ten chleb wybrałam ze szczególnie żółtym miąższem.
      Chleb łączy :)

      Usuń
  8. Wspaniały chlebek! Ja też dzisiaj upiekłam! I jak mówi Amber niech chleb nas dzisiaj łączy!

    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  9. Wonderful loaf - I love the color!

    Dziękujemy za udział w Dniu Chleba Świata 2013.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Thank you Zorra for organizing the next World Bread Day.

      Usuń
  10. Wislo, w sam raz dla mnie! Przepis juz wydrukowany, zaczyn nastawiam dzis wieczorem :) I zdjecia piekne, zachecaja do wypieku :)

    (ps. wczoraj po wieczornym dokarmieniu (czwartym) ruszylo sie!!!! :D dzis rano wygladal tak, jak powinien :) szczegoly w wieczornym mailu ;))

    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuje Beo! Cieszę się , że mój zasuszony zakwas odżywa. Liczę, że w Twoich wypiekach zrobi międzynarodową karierę. Nie może być inaczej :D

      Usuń
    2. Melduje, ze chleb jest pyszny! Nie tak piekny jak Twoj, ale pyszny :)
      Chyba nie dalam mu wystarczajaco wyrosnac, ale zawsze boje sie, ze mi chleby 'przerosna'... Nastepnym razem bardziej sie postaram :)

      Usuń
  11. witam :)
    Ja podobnie jak Bea- w sam raz dla mnie :) Zapisuje go i bede piekla, swietny jest i swietne fotki i w ogole fajny blog :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciesze sie bardzo, że upieczesz ten chleb. Pozdrawiam :)

      Usuń
  12. Mam upieczoną dynię i nie zawaham się jej użyć ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. No to teraz poproszę o przepis na zakwas, pozdrawiam serdecznie
    j

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jadwigo, a może po prostu przysłać Ci zakwas?
      Na moim blogu nie ma przepisu na zakwas ale polecam wielokrotnie sprawdzony przeze mnie i innych przepis na zakwas z tej strony i od razu chleb na nim - http://www.chleb.info.pl/moje-chleby-receptury/pieczywo-na-zakwasie/pieczywo-mieszane/chleb-belgijski .

      Usuń
  14. Wisełko piękny kolor ma ten chleb .... ja uwielbiam żytnie, moja rodzinka również:) .... ale i pszenne cieszą sie u nas wielkim uznaniem:) buziaki zasyłam

    OdpowiedzUsuń
  15. jaki rodzaj dyni najlepiej użyć do wypieku , kiedyś piekłam dwa razy chleb z dynią - raz udał się rewelacyjny (kolor przepiękny) drugi raz piekłam z inną dynią i wyszło beznadziejnie.

    OdpowiedzUsuń